Pagina's

16 januari 2011

Muzische Leerlijn (Muzobox)

De laatste dag in Dworp moesten we allen onze Muzobox voorstellen. Aangezien ik niet écht creatief ben, maakte ik hem vooral sober. Er zat echter wel veel betekenis in.
Eerst en vooral de buitenkant… deze kreeg verschillende kleuren. Ik koos de kleuren niet zomaar, elke zijde van mij doos had een kleur van een leerplan in verband met muzische. Het grote ondervlak maakte ik groen en deze zette ik in de ‘spotlight’. Ik heb namelijk de onderkant in de glitter gezet. Dit natuurlijk niet zomaar… groen betekent het vak ‘beeld’ en deze Muzobox heeft vooral te maken met beeld, daarom de glitters.

Wat me het meeste zal bijblijven van deze drie jaar Muzo is de opera. Ik stelde mijn doos dan ook voor als een operazaal. Aan de zijkant stond een mini-podium. Niet alles van de opera sprak me evenveel aan. Wel had ik vooral oor voor de orkestbak. Ik was verrast door de aangename muziek en heb tijden Semiramide dan ook meer geluisterd naar de muziek dan dat ik met het stuk zelf bezig was. De orkestbak gaf ik in mijn box weer met een slinger waaraan verschillende muziekinstrumentjes hangen.



Op mijn podium ligt een gevouwde bloem. Deze heeft een dubbele betekenis:
- De bloem symboliseert hoe ik als kind vroeger ‘beeld’ kreeg. De juf/meester maakte een voorbeeldje en elk kind maakte dit na. Dit strookt niet met de visie die wij meekrijgen op de hogeschool. Daarom vertrekken er vanuit de bloem 4 slingers met parels. Aan elke slinger hangt een parel maar deze hebben verschillende kleuren en vormen. Dit symboliseert de visie nu. De juf geeft een aanzet (dit is de bloem) maar elk individu werkt dit op zijn/haar manier uit (de slingers met parels).

- De bloem staat ook voor openbloeien. Ik kan zeggen dat ik in deze opleiding uitgebloeid ben van een verlegen, timide en onzeker meisje naar iemand die durft opkomen voor haar mening. Ook op vlak van Muzo heb ik durven experimenteren en wanneer iets mislukte, nam ik mezelf dit niet kwalijk. Als je niets probeert, kan er ook niks mislukken, nietwaar?

In een hoekje hing ik een lampje. Deze heb ik in mijn doos gehangen omdat ik liever ideeën bedenk die kinderen moeten uitwerken dan dat ik zelf iets uitwerk. Mevrouw Van Stappen vond dit iets wat ik zeker aan bod mocht laten komen. Uiteindelijk is dit ook belangrijk bij het juf-zijn. Wat ook aanwezig was in mijn box waren schelpjes die op de groene bodem lagen. Deze hadden wederom een dubbele betekenis:

- Schelpen doen me denken aan de zee en de zee dan weer op zijn beurt aan genieten en rust. Doorheen deze 3 jaar heb ik écht geleerd om te genieten met verschillende zintuigen. Zoals eerder vermeld met mijn oren door het beluisteren van muziek die ik hiervoor ‘saai’ vond. Met mijn ogen heb ik genoten van kunst, vooral schilderijen dan. Leuk vind ik het om verder te kijken dan je neus lang is. Het is natuurlijk belangrijk om goed te kijken wat erop staat maar veel leuker vind ik het om te fantaseren over de gedachtegang die de schilder(es) had toen ze het schilderij maakte.

- De schelpen hebben een spiraalvorm. Deze symboliseert het denkproces. Men vertrekt van een grote, vrij algemene brainstorm en men spit deze alsmaar verder uit tot men het puntje bereikt van de schelp. Daar heeft men het idee voor een les of beeldend werk bekomen en kan men het beginnen uitwerken.

Als laatste plaatste ik een trap in mijn doos. Dit is de trap die leidt naar mijn verdere leven en klaspraktijk. Op de trap staan allerlei kernwoorden geschreven die ik zeker wil meenemen naar de toekomst:
- uniek zijn
- indrukken
- technieken
- vakoverschrijdend
- jezelf zijn
- ervaringen
...







Dit is natuurlijk niet alles! Er is nog zoveel meer dat ik niet met woorden neer kan schrijven… Ik vond het zeer interessant om ieders eigen invulling van de Muzobox te horen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten