Pagina's

9 januari 2011

Cirque Du Soleil

Gisteren ging ik voor de eerste keer naar een show van Cirque Du Soleil kijken. De show, genaamd Corteo, begon stipt om 20:00u. Vol hoge verwachtingen ging ik er heen...

Toen we aankwamen in de zaal viel het me op dat het een klein podium was. Bij beelden die ik al op televisie zag van voorbije shows leek me dit veel groter te zijn. Corteo betekent 'processie' in het Italiaans. Het is een vrolijke stoet, een feestelijke parade vanuit het perspectief van een clown die zijn eigen begrafenis ziet.

Corteo volgens ‘de Standaard’:
Corteo is inderdaad anders dan veel van de shows die jullie hier inmiddels hebben gezien', vertelt Mauro Mozzani. 'Het zoekt doelbewust het poëtische, intimistische en theatrale op waarmee Cirque du Soleil in het begin bekend is geworden. Er wordt heel wat aandacht aan de details besteed. Het draait niet louter en alleen om de circusacts. Let ook op de make-up: die is veel minder opzichtig dan in andere shows. Daar herken je de acteurs bijna niet. Hier zie je echt de mens die op het podium staat.'

Heel de show, die bedacht werd door de Italiaanse regisseur Daniele Finzi Pasca, is eigenlijk een opgewekte rouwstoet, een feestelijke parade, die plaatsvindt in de verbeelding van de clown. Hij stelt zich zijn eigen begrafenis voor in een carnavalssfeer, met tal van engelen. 'Natuurlijk is het vreemd om elke avond naar je eigen begrafenis te kijken', glimlacht Mozzani. 'Maar het is interessant werk voor een clown, en het is wel mijn begrafenis. Elke avond sta ik in het centrum van de belangstelling. En nog elke keer kan dit spektakel me raken.’ “

Wat me opviel was de subtiele maquillage. Ze gebruikten zelden maskers, sobere maar prachtige kledij, weinig schmink. De stunts waren indrukwekkend, vooral de acrobaat met de ladder! Ik hield letterlijk mijn adem even in want het leek alsof hij elk moment te pletter ging storten. Gelukkig gebeurde dit niet!


Voor kinderen?

Cirque Du Soleil is zeker ook voor kinderen. Er zaten er dan ook wel wat in de zaal. De stunts en acrobatie zullen ze fantastisch vinden. Dit merkte ik aan de reactie die uit de zaal kwam. Verkondig ‘Cirque Du Soleil’ niet als een circus. Het is zoveel meer dan gewoon een clown die wat gekke bekken trekt. Ik vond het verrijkend en wil doodgraag nog een keertje gaan kijken!


Overmorgen vertrekken we naar Dworp...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten